Drie Makkelijke Stappen naar een Gezonde Lifestyle

Ben je van plan een gezondere levensstijl te hanteren, maar heb je hier moeite mee gehad in het verleden? Dan vindt u in dit artikel drie makkelijke stappen naar een healthy lifestyle! Verder realiseren we eerst de drie factoren die zich kenmerken voor een gezond leven en we leggen je uit hoe je hier goed mee kan beginnen. Mocht je je niet kunnen identificeren in deze stappen, omdat je dit al doet? Dan ben je dus eigenlijk al bezig met gezond leven! Dit artikel is vooral voor de mens die net gaat beginnen en dus geen idee heeft waar die moet beginnen. De drie factoren die we behandelen in dit artikel zijn: water, beweging en voeding. Hiervoor kan je verschillende dingen aanschaffen om je te helpen, mocht je dat na dit artikel overwegen dan kan je ook eens Aldi folder volgende week checken voor scherp geprijsde aanbiedingen.

Water

Een van de makkelijkste stappen in het proces van het behalen van een gezonde lifestyle is het drinken van water. Water gebruikt ons lichaam om zichzelf te reinigen, zodat afvalstoffen worden afgevoerd en andere bacteriën worden bestreden in ons bloed. Water is multifunctioneel in ons lichaam. De eerste stap in het behalen van een gezonde levensstijl is daarmee dan ook het vervangen van alles wat je drinkt door water. Hierdoor drink je niet alleen iets dat gezond is voor je lichaam, maar hierdoor verminder je ook de suikers die je binnenkrijgt.

Er zit namelijk veel suiker in frisdrank, sappen en andere zoete drankjes, de suiker wordt dan ook wel vermeld als glucose op het label voedingswaarde. Ook in de Light of Zero varianten van een product zit een soort gelijke suiker, dit zijn suikervervangers die net zo slecht en soms zelfs nog slechter uitpakken dan de normale suikers. Je moet dus goed checken wat je drinkt.

Ook in fruitsappen zit suikers, naast de suikers van het fruit zelfs voegen fabrikanten ook nog extra suikers toe, aangezien een fruitsapje normaal gesproken nooit van zichzelf zo zoet kan zijn. Een fruitsapje op zijn tijd is daarom niet geheel schadelijk, het kan echter in grote hoeveelheden best wel aantikken, daarom is het verstandig om 100% fruitsap te halen als je een fruitsapje wilt drinken. Hierdoor weet je zeker dat er geen toegevoegde suikers, geur-, kleur- en smaakstoffen in zitten.

Beweging

De tweede factor in een gezonde levensstijl is bewegen. Dit is de factor waar veel mensen moeite mee hebben aangezien je de tijd of energie er vaak niet voor hebt of je hebt er gewoonweg geen zin in! Niet getreurd, we vertellen je precies wat je moet weten, zodat je alsnog gezond bezig bent!

Het gemiddelde aantal calorieën dat een mens nodig heeft ligt tussen de 2000 en 3000 calorieën. Dit wordt bepaald door je lengte, geslacht en levensstijl (het kan dus ook zijn dat je minder dan 2000 calorieën mag hebben). Er zijn verschillende tools op het internet om je te helpen met het berekenen van de juiste intake aan calorieën. Calorieën krijg je binnen door te eten en te drinken en je lichaam zet dit om in energie. Maar wanneer je dus teveel calorieën binnenkrijgt dan je werkelijk nodig hebt kan het zijn dat je minder gezond leeft.

Daarom is bewegen een belangrijke factor. Door te bewegen verbrand je calorieën, hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je verbrand. Over het algemeen wordt het aangeraden om per dag een uurtje te gaan wandelen of lopen, hierdoor houd je jezelf in beweging. Verder is het ook aan te raden om 1 of 2 dagen per week te sporten, dit zorgt ervoor dat je spieren mooi gevormd blijven.

Eet je meer calorieën of wil je afvallen, dan is het mogelijk dat je vaker moet bewegen of naar de sportschool moet. Hierdoor zorg je ervoor dat je meer calorieën verbrand dan je binnenkrijgt!

Vindt je net zoals mij het ongelofelijk saai om naar de sportschool te gaan en blijf je liever thuis? Dan is het ook mogelijk om tools aan te schaffen om thuis te gaan trainen. Denk hierbij aan dumbbells of een yoga mat! In de Action folder vind je veel assortiment op het gebied van trainen en bewegen.

Eet gezond

De laatste, en een van de belangrijkste, factoren van een gezonde lifestyle is het verwerken van gezond eten. Al snel hoor je dat als je gezond wilt leven je niet kan gaan snacken, je geen vette hap kan eten en je eigenlijk alleen maar rijst met kip en groenten hoort te verteren. We gaan er even dieper op in en gaan naar het middelpunt van het probleem.

Net zoals met het frisdrank en de fruitsapjes is ook suiker de boosdoener tijdens het eten. We houden er namelijk van om te snacken: koekjes, snoepjes, chips je kan van alles verzinnen je kent het vast wel.

In al deze producten is suiker te vinden en verpakken zich in kleine hoeveelheden. Maar van kleine hoeveelheden komt er soms als gevolg een grote hoeveelheid als inname. Het is daarom belangrijk om op te letten dat je klein of zelfs niet snacks. Snacks kan je ook vervangen door fruit mocht de verleiding toch te groot worden!

Eten dat gefrituurd is oftewel de ‘vette hap’ is een factor in het dieet, waardoor we ook ongezond leven. Dit komt door al het vet dat het eten opzuigt wanneer het wordt gefrituurd. Deze vetten worden of verbrand of opgeslagen door ons lichaam en hebben daardoor een slechte naam gekregen.

We zien fruit en groenten vaak als gezond en dat zijn ze ook. Dit komt omdat je fruit en groenten vaak gekookt of rauw eet waardoor er geen onnodig vet in je eten zit. Daarnaast zijn groenten en fruit ook langzaam verteerbaar, hierdoor heb je sneller en langer het gevoel dat je vol zit en is de kans om te snacken dus kleiner.

Een gezonde levensstijl is soms moeilijk om aan te houden en je hoeft je ook niet te schamen als je op vrijdag even de snackbar induikt. Iedereen houdt van lekker eten en je kan op vele manieren een vette hap compenseren (bijvoorbeeld, door een extra uurtje te lopen!). Beslis wat voor jezelf werkt!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.